Розвиток дрібної моторики у дітей різних вікових груп.
Якщо перед
вступом до школи у дитини не виявлена право – чи ліворукість,
це свідчить про
функціональну неготовність мозку до аналітико –
синтетичної
діяльності. Тренування дрібних рухів пальців провідної правої
руки активізує
діяльність лівої півкулі чоловічого мозку, яка під впливом
середовища
пожвавлює онтогенез мовних і моторних функцій. Для розвитку
механізмів
успішного оволодіння письмом необхідно розпочинати спеціальні
заняття з дитиною
від моменту морфологічного дозрівання руки.
Кілька напрямків.
1.
Виконання
з 4-х річного віку графічних завдань з
використанням олівця і дидактичних матеріалів;
2.
Використання ножиць - як інструментального засобу
3.
(в
поєднанні зі складанням малюнків, з конструювальними
вправами);
4.
Виконання
вправ на координацію рухів та оптичної уваги.
У 4-х річної
дитини стрімко розвивається загальна моторика: вона наслідує
характерні рухи
тварин, відтворює рухи людей деяких професій.
Доступним для неї
засобом розвитку дрібної моторики руки є
розфарбовування
малюнків певного сюжету різнокольоровими олівцями (за
вказівкою: не
виходити за межі, зафарбовувати його рівномірно).
П’ятого року життя робота з ножицями
обмежується вирізуванням частин
основного малюнка
розміщених окремо на квадратах і прямокутниках ,
наклеювання у
відповідні місця, позначені контуром. Для набуття оптичної
зрілості доступні
:провести лінію по доріжці не виходячи, обвести овал
зовні чи
всередині за контуром, з’єднати
лінією однакові предмети на
малюнку,
продовжити бордюр за крапками і т.д.
У старшій групі робота з олівцем
складніша: малюнки меншого розміру,
збільшується їх
кількість, ускладнюється завдання : * штрихування з певною
логічною
операцією (2 склянки, 1 дзвіночок, 2 прапорці).
Діти виконують штрихування:
горизонтальне, вертикальне чи діагональне;
фігур різних форм, геометричних фігур: олівцем,
ручкою або фломастером.
Формується
постава за столом, тримання ручки чи олівця, щоб дитина не
відривала руку
від паперу.
На 6-му році життя передбачається
виконання графічних завдань на папері в
клітинку, які є
продовженням готового зразка. Спочатку на клітинці вдвічі
більший ніж у
шкільному зошиті відомі предмети: грибочки, парасольки
тощо, потім
ламані лінії, не відриваючи руки від паперу. Завершується –
відтворенням
замкнутих геометричних фігур різної
форми зі зменшенням
їхньої величини
вдвічі до кінця навчального року.
Працювати ножицями вчаться на відрізній
смужці; завдання потребують
точніших рухів,
оскільки частину предметів дитина має вирізати за
контурами.(Наприклад
поєднується вирізування, наклеювання,
розфарбовування).
Інший тип завдання пов’язаний зі складанням сюжетного малюнка з
окремих
частин.(Тобто
дається розкреслений малюнок з усіма його частинами і
картинку. Дитина
повинна вирізати частини і наклеїти на картинку).
штрихування
предметів іншого розміру, аніж для дітей 5-го року життя,
не виходячи за
межі.
На 7-му році життя у дитини закріплюється
навички працювати із
засобами письма.
Вона здатна
штрихувати фігури зі складними контурами і маленькі предмети,
Продовжувати
графічний диктант, домалювати малюнок,креслення окремих
Елементів цифр,
завдання з логічним навантаженням. Поступово ускладнюється
робота дитини з
ножицями: вирізування окремих предметів; елементів малюнка
Та поновлення його наклеюванням відсутніх частин; паперових конструкторів
«Колумбоване яйце» Піфагор».
Для оптичного аналізу:
впізнавання літер та цифр під час складання слів. Дитина яка оволоділа вмінням бачити особливості кожної літери чи цифри і закріпила їхні образи у свідомості,
впевнено обирає потрібну символіку, її рухова активність більш організована.
Немає коментарів:
Дописати коментар