ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ
З ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИМ
НЕДОРОЗВИНЕННЯМ.
Для дошкільників
з ФФНМ характерні відхилення у формуванні вимовної системи мовлення та її
сприймання. Готовність таких дітей до навчання великою мірою залежить від
своєчасного подолання цих недоліків.
Особливістю
фонетичної сторони мовлення дітей із ФФН є неправильна вимова звуків у
поєднанні з їх перестановками, замінами, пропусками, що призводить до зниження
розбірливості мовлення, змазаності, невиразності. Ознакою фонематичного
недорозвитку є незавершеність процесу формування звуків, які відрізняються
дрібними артикуляційними чи акустичними ознаками.
Несформованість
звуковимовної системи проявляється так:
·
Заміни звуків більш простими за
артикуляцією( дзвінкі замінюються глухими, Р та Л – звуками Л* та Й, звук – С –
звуками Ш та Ф, тощо). Деякі діти всю групу фрикативних звуків ( свистячих,
шиплячих) проривними Т, Т*, Д, Д*.
·
Заміни артикуляційно близьких звуків
одним, акустично подібним( наприклад, пом*якшений звук Ш замість Ш, С, С*
тощо);
·
Правильна вимова за вимогою дорослого
поряд з відсутністю або замінами окремих звуків у власному мовленні;
·
Нестійке використання звуків у
мовленні: однакові слова , але в різних
контекстах , діти вимовляють по – різному;
Кількість звуків , які неправильно вимовляються чи не
використовуються дітьми в мовленні досягає великої кількості( 16 – 20).
Найчастіше виявляються несформованими свистячі та шиплячі звуки (С, С*, З, З*,
Ц, Ш, Ж, Ч, Щ), звуки Л, Л*, Р, Р*; дзвінкі часто замінюються парними глухими;
відсутній непарний м*який приголосний Й.
Поряд з
неправильною вимовою та сприйманням звуків, у дітей відзначаються труднощі у
вимові багатоскладових слів із збігом приголосних.
Несформованість
фонематичного сприймання призводить до порушення у дітей аналізу звукового
складу мовлення. Як правило, дітям недоступне виділення голосних звуків із
середини та кінця слова, замість першого приголосного вони називають склад або
ціле слово. У більшості дітей спостерігаються труднощі при доборі малюнків,
назви яких починаються на заданий звук.
Крім
означених недоліків вимови та розрізнення звуків, при фонематичному
недорозвитку інколи спостерігається незначне відставання у формуванні лексико –
граматичних категорій. Лише під час спеціального обстеження виявляються
різноманітні помилки у використанні дітьми відмінкових закінчень, при
узгодженні прикметників, іменників з числівниками, при використанні
прийменників, тощо.
Психічний розвиток
дітей із ФФНМ також характеризується певними особливостями, такими як
нестійкість уваги, відволікання, сповільненість запам*ятовування мовленнєвого
матеріалу, дещо зменшений обсяг слухової пам*яті. Інколи спостерігається
зниження критичності мислення по відношення до власної активної мовленнєвої
діяльності, що проявляється у більшій кількості помилок при виконанні завдань
порівняно з дітьми, які правильно вимовляють звуки. Недоліки у мовленні можуть
призвести до формування у дітей негативних рис характеру, наприклад,
нерішучості, сором*язливості, замкненості. В окремих випадках у дітей з ФФНМ
спостерігається неадекватна самооцінка, проблеми у міжособистісних стосунках.
Тому корекційна робота з дітьми сприятиме не тільки подоланню мовленнєвих вад,
а і гармонійному розвитку особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар