Translate

пʼятниця, 26 жовтня 2012 р.

Причини, які обумовлюють порушення фонетичного мовлення у дітей дошкільного віку.

                                  

  У дітей в період від  народження і до 4-х років розвивається мовленнєва компетентність - уміння керувати мовленнєвими органами. До чотирьох років діти оволодівають правильною вимовою фонем, а до 6 років навчаються усвідомлено розрізняти повністю усі звуки мовлення на слух і при вимові у будь - якій позиції слова.

    Фонетичний бік мовлення вважається сформованим у  дитини тоді, коли дитина набуває здатності керувати м*язами мовленнєвого апарату, координувати рухи переферийних мовних органів достатньо для того , щоб забезпечити вимову звуків, складів , складів, слів, речень у відповідності до результатів аналізу, проведеного спільно зі слуховим і кінетичним( сприймання артикуляційних позицій звуків) відчуттям. 

    У дітей фонематичні процеси формуються послідовно від простого до складнішого : фонематичне сприймання, фонематичні уявлення,  фонематичний аналіз та синтез і тривалість їх розвитку різна , залежить від складності. Для розвитку кожного наступного фонематичного процесу потрібна не стільки повна сформованість попереднього , скільки достатня, і тому окремі етапи розвитку різних за складністю фонематичних процесів можуть накладатися один на один.
  Причини виникнення порушень фонематичних процесів у дітей   розглядаються точки зору анатомії і фізіології, нейропсихології та інших наук. Порушення фонематичних процесів переважно виникають при ураженні домінантної півкулі кори головного мозку. При ураженні або недорозвитку первинних та вторинних сенсорних зон скроневої долі кори головного мозку домінантної півкулі виникають порушення фонематичних процесів, а недомінантної півкулі - порушення немовленнєвого слуху, тобто  спостерігаються порушення інтонаційно-мелодичного боку мовлення,а  експресивне мовлення монотонне, емоційно невиразне.У дітей порушення цієї частини мозку затримує розвиток слухо - моторних координацій, емоційного осмислення мовлення. Так, при ураженні скроневої долі у дітей спостерігається первинне прорушення фонематичного сприймання та диференціацій. При ураженні тім*яної долі кори головного мозку виникає вторинне порушення фонематичного сприймання, що є наслідком неточного уявлення артикуляційного образу фонеми. При ураженні лобної долі кори головного мозку найбільш виражені труднощі виникають при формуванні фонематичного аналізу: місце послідовності звуків у слові.
  Отже, порушення фонематичних процесів у дітей виникають при ураженні різних відділів кори головного мозку. На місце локалізації ураження в корі головного мозку вказує симптоматика.


      МІСЦЕ ЛОКАЛІЗАЦІЇ УРАЖЕННЯ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ І    
                       СИМПТОМАТИКА  ЛОКАЛІЗАЦІЇ ПОРУШЕННЯ:
  • Якщо місце локалізації в скроневій долі правої і лівої півкулі Г.М. , то характерними симптомами будуть неправильне відтворення рітмічно-інтонаційної сторони звуків після сприймання зразка на слух при правильному відтворенні за інструкцією;
  • Якщо місце локалізації ураження скроневої долі лівої півкулі, то то характерними симптомами будуть сплутування опозиційних звуків( с-з, п-б, т-д, г-х...);
  • Якщо місце локалізації ураження у тім*яній долі правої і лівої півкулі, то симптомами будуть -сплутування звуків( с-ш, х-ф, м-б, з-ж...);
  • Якщо місце локалізації ураження в лобній долі правої півкулі, то симптомами будуть пропуски звуків в процесі звукового аналізу слів;
  • Якщо локалізацією ураження у лобній долі лівої півкулі, то симптомами будуть: 1) неправильне відтворення рітмічно -інтонаційної сторони звуків за інструкцією, при правильному відтворенні після сприймання їхнього зразка на слух. 2)Та в процесі звукового аналізу слова називання звуків у неправильній послідовності, повторне називання окремих звуків та складів.
Тобто, порушення фонематичних процесів у дітей можуть виникати при ураженні різних доль кори головного мозку: лобної, скроневої та тім*яної як лівої, так і правої півкуль. Місце локалізації ураження в корі головного мозку можна визначити за результатами аналізу та систематизації симптоматики. 

          У процесі сприймання та аналізу відповідних ритмів однакову участь приймає скронева доля  як правої, так і лівої півкуль кори головного мозку. 

        Чіткість і точність сприймання фонеми та уявлення про неї в ізольованому звучанні та у слові досягається завдяки формуванню цього образу у сукупності: акустичних, артикуляційно - кінестетичних та артикуляційно - кінетичних характеристик.

  Цілісне уявлення про фонему як одиницю мовлення, що входить у склад слова і займає у ньому конкретне місце, формується завдяки участі скроневої, тім*яної та лобної доль півкуль , як лівої так і правої. Задня , скронева та тім*яна долі як правої , так і лівої півкуль, забезпечують уявлення про фонему як цілісну одиницю, що включає  певну суму акустичних та артикуляційно - кінетичних ознак, завдяки між ними двосторонніх зв*язків. Функціональне призначення лівої півкулі- аналіз інформації, а правої - її синтез, але симптоматика, яка виявляється при ураженні задньої частини кори головного мозку лівої та правої півкуль, подібна.

      Причинами виникнення порушень вимови фонем та слів визначено  у комплекс психічних процесів, до яких віднесено фонематичні процеси( сприймання, диференціації, уявлення), кінетичні процеси( відчуття, сприймання, праксис), кінетичний праксис, та всі вони обумовлені нейрофізіологічними змінами діяльності в області лобної, скроневої та тім*яних доль півкуль головного мозку.

Немає коментарів:

Дописати коментар