ЛОГОПЕДІЯ: ПРОФЕСІЙНІ НАДБАННЯ В ЛОГОПЕДІЇ.: ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ФОНЕТИКО – ФОНЕМАТИЧНИМ НЕДОРОЗВИНЕННЯМ. ...
Translate
пʼятниця, 26 жовтня 2012 р.
середа, 10 жовтня 2012 р.
ПРОФЕСІЙНІ НАДБАННЯ В ЛОГОПЕДІЇ.
ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ
З ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИМ
НЕДОРОЗВИНЕННЯМ.
Для дошкільників
з ФФНМ характерні відхилення у формуванні вимовної системи мовлення та її
сприймання. Готовність таких дітей до навчання великою мірою залежить від
своєчасного подолання цих недоліків.
Особливістю
фонетичної сторони мовлення дітей із ФФН є неправильна вимова звуків у
поєднанні з їх перестановками, замінами, пропусками, що призводить до зниження
розбірливості мовлення, змазаності, невиразності. Ознакою фонематичного
недорозвитку є незавершеність процесу формування звуків, які відрізняються
дрібними артикуляційними чи акустичними ознаками.
Несформованість
звуковимовної системи проявляється так:
·
Заміни звуків більш простими за
артикуляцією( дзвінкі замінюються глухими, Р та Л – звуками Л* та Й, звук – С –
звуками Ш та Ф, тощо). Деякі діти всю групу фрикативних звуків ( свистячих,
шиплячих) проривними Т, Т*, Д, Д*.
·
Заміни артикуляційно близьких звуків
одним, акустично подібним( наприклад, пом*якшений звук Ш замість Ш, С, С*
тощо);
·
Правильна вимова за вимогою дорослого
поряд з відсутністю або замінами окремих звуків у власному мовленні;
·
Нестійке використання звуків у
мовленні: однакові слова , але в різних
контекстах , діти вимовляють по – різному;
Кількість звуків , які неправильно вимовляються чи не
використовуються дітьми в мовленні досягає великої кількості( 16 – 20).
Найчастіше виявляються несформованими свистячі та шиплячі звуки (С, С*, З, З*,
Ц, Ш, Ж, Ч, Щ), звуки Л, Л*, Р, Р*; дзвінкі часто замінюються парними глухими;
відсутній непарний м*який приголосний Й.
Поряд з
неправильною вимовою та сприйманням звуків, у дітей відзначаються труднощі у
вимові багатоскладових слів із збігом приголосних.
Несформованість
фонематичного сприймання призводить до порушення у дітей аналізу звукового
складу мовлення. Як правило, дітям недоступне виділення голосних звуків із
середини та кінця слова, замість першого приголосного вони називають склад або
ціле слово. У більшості дітей спостерігаються труднощі при доборі малюнків,
назви яких починаються на заданий звук.
Крім
означених недоліків вимови та розрізнення звуків, при фонематичному
недорозвитку інколи спостерігається незначне відставання у формуванні лексико –
граматичних категорій. Лише під час спеціального обстеження виявляються
різноманітні помилки у використанні дітьми відмінкових закінчень, при
узгодженні прикметників, іменників з числівниками, при використанні
прийменників, тощо.
Психічний розвиток
дітей із ФФНМ також характеризується певними особливостями, такими як
нестійкість уваги, відволікання, сповільненість запам*ятовування мовленнєвого
матеріалу, дещо зменшений обсяг слухової пам*яті. Інколи спостерігається
зниження критичності мислення по відношення до власної активної мовленнєвої
діяльності, що проявляється у більшій кількості помилок при виконанні завдань
порівняно з дітьми, які правильно вимовляють звуки. Недоліки у мовленні можуть
призвести до формування у дітей негативних рис характеру, наприклад,
нерішучості, сором*язливості, замкненості. В окремих випадках у дітей з ФФНМ
спостерігається неадекватна самооцінка, проблеми у міжособистісних стосунках.
Тому корекційна робота з дітьми сприятиме не тільки подоланню мовленнєвих вад,
а і гармонійному розвитку особистості.
субота, 22 вересня 2012 р.
Використання Поліфонатора.
ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ
ПОЛІФОНАТОРА
В КОРЕКЦІЙНО - МОВНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ.
Сучасні технічні засоби реабілітації й навчання дітей
дають фахівцям можливість отримати позитивні результати в оптимально короткі
строки. Тому в корекційно-мовній роботі я використовую Поліфонатор ПФ-03, який
випускається науково-виробничим підприємством «Вабос» (Україна)
Корекційна
робота за допомогою Поліфонатора та використання інноваційних методів та
прийомів – важливий етап подолання фонетико-фонематичного недорозвитку мовлення
дітей.
Поліфонатор дає можливість
здійснювати комплексний вплив на дитину. За його допомогою я формую у дітей із
ФФНМ такі навички: розвиваю дихання, навчаю впізнавати окремі звуки мовлення,
закріплюю артикуляцію ізольованих звуків, проводжу автоматизацію та
диференціацію звуків за їх акустичними ознаками; формую та закріплюю складову
будову слів; визначаю кількість слів у реченні, навчаю керувати дрібними м`язами
рук за допомогою вібратора. При використанні Поліфонатора, підключаються такі
аналізатори: тактильний, зоровий, слуховий, що дає опору для розвитку
кінестетичних (мовно-рухових) відчуттів. Поліфонатор дозволяє дитині не тільки
почути, але й побачити, відчути тактильно ознаки звуку, слова. За його
допомогою я легко створюю ігрову ситуацію, викликаю зацікавленість у дитини, що
сприяє встановленню емоційного контакту між мною та дитиною. У дитини підвищується інтерес до процесу
засвоєння звуку, вона навчається контролювати свою вимову, «виступає» в ролі
актора. Поліфонатор я використовую в корекційній роботі з 2001 року під час
проведення індивідуальних, так і під час індивідуально - підгрупових занять.
Даний досвід ставить за мету створення системи., що сприяла б ефективній корекції мовлення дітей із фонетико - фонематичним недорозвитком мовлення. Сучасні технічні засоби реабілітації й навчання дітей, інноваційні методи та прийоми роботи дають фахівцям можливість отримати позитивні результати в оптимально короткі строки. Використання Поліфонатора під час корекції фонетико – фонематичних порушень значно підвищує мотиваційний компонент діяльності дітей, позитивно впливає на встановлення емоційного контакту між дитиною і логопедом.
Практика використання ТЗН та інноваційних методів свідчить про те, що завдяки їх використанню скорчується етап оволодіння та користування новими звуками у самостійному мовленні, значно підвищується працездатність на заняттях, формуються навички самоконтролю та позитивних емоцій у дітей. Робота на Поліфонаторі та використання інноваційних методів-сучасний ,творчий пошук вчителя- логопеда.Дані матеріали рекомендуються для використання у логопедичній роботі з дітьми старшого дошкільного віку.
Даний досвід ставить за мету створення системи., що сприяла б ефективній корекції мовлення дітей із фонетико - фонематичним недорозвитком мовлення. Сучасні технічні засоби реабілітації й навчання дітей, інноваційні методи та прийоми роботи дають фахівцям можливість отримати позитивні результати в оптимально короткі строки. Використання Поліфонатора під час корекції фонетико – фонематичних порушень значно підвищує мотиваційний компонент діяльності дітей, позитивно впливає на встановлення емоційного контакту між дитиною і логопедом.
Практика використання ТЗН та інноваційних методів свідчить про те, що завдяки їх використанню скорчується етап оволодіння та користування новими звуками у самостійному мовленні, значно підвищується працездатність на заняттях, формуються навички самоконтролю та позитивних емоцій у дітей. Робота на Поліфонаторі та використання інноваційних методів-сучасний ,творчий пошук вчителя- логопеда.Дані матеріали рекомендуються для використання у логопедичній роботі з дітьми старшого дошкільного віку.
Дрібна моторика.
Розвиток дрібної моторики у дітей різних вікових груп.
Якщо перед
вступом до школи у дитини не виявлена право – чи ліворукість,
це свідчить про
функціональну неготовність мозку до аналітико –
синтетичної
діяльності. Тренування дрібних рухів пальців провідної правої
руки активізує
діяльність лівої півкулі чоловічого мозку, яка під впливом
середовища
пожвавлює онтогенез мовних і моторних функцій. Для розвитку
механізмів
успішного оволодіння письмом необхідно розпочинати спеціальні
заняття з дитиною
від моменту морфологічного дозрівання руки.
Кілька напрямків.
1.
Виконання
з 4-х річного віку графічних завдань з
використанням олівця і дидактичних матеріалів;
2.
Використання ножиць - як інструментального засобу
3.
(в
поєднанні зі складанням малюнків, з конструювальними
вправами);
4.
Виконання
вправ на координацію рухів та оптичної уваги.
У 4-х річної
дитини стрімко розвивається загальна моторика: вона наслідує
характерні рухи
тварин, відтворює рухи людей деяких професій.
Доступним для неї
засобом розвитку дрібної моторики руки є
розфарбовування
малюнків певного сюжету різнокольоровими олівцями (за
вказівкою: не
виходити за межі, зафарбовувати його рівномірно).
П’ятого року життя робота з ножицями
обмежується вирізуванням частин
основного малюнка
розміщених окремо на квадратах і прямокутниках ,
наклеювання у
відповідні місця, позначені контуром. Для набуття оптичної
зрілості доступні
:провести лінію по доріжці не виходячи, обвести овал
зовні чи
всередині за контуром, з’єднати
лінією однакові предмети на
малюнку,
продовжити бордюр за крапками і т.д.
У старшій групі робота з олівцем
складніша: малюнки меншого розміру,
збільшується їх
кількість, ускладнюється завдання : * штрихування з певною
логічною
операцією (2 склянки, 1 дзвіночок, 2 прапорці).
Діти виконують штрихування:
горизонтальне, вертикальне чи діагональне;
фігур різних форм, геометричних фігур: олівцем,
ручкою або фломастером.
Формується
постава за столом, тримання ручки чи олівця, щоб дитина не
відривала руку
від паперу.
На 6-му році життя передбачається
виконання графічних завдань на папері в
клітинку, які є
продовженням готового зразка. Спочатку на клітинці вдвічі
більший ніж у
шкільному зошиті відомі предмети: грибочки, парасольки
тощо, потім
ламані лінії, не відриваючи руки від паперу. Завершується –
відтворенням
замкнутих геометричних фігур різної
форми зі зменшенням
їхньої величини
вдвічі до кінця навчального року.
Працювати ножицями вчаться на відрізній
смужці; завдання потребують
точніших рухів,
оскільки частину предметів дитина має вирізати за
контурами.(Наприклад
поєднується вирізування, наклеювання,
розфарбовування).
Інший тип завдання пов’язаний зі складанням сюжетного малюнка з
окремих
частин.(Тобто
дається розкреслений малюнок з усіма його частинами і
картинку. Дитина
повинна вирізати частини і наклеїти на картинку).
штрихування
предметів іншого розміру, аніж для дітей 5-го року життя,
не виходячи за
межі.
На 7-му році життя у дитини закріплюється
навички працювати із
засобами письма.
Вона здатна
штрихувати фігури зі складними контурами і маленькі предмети,
Продовжувати
графічний диктант, домалювати малюнок,креслення окремих
Елементів цифр,
завдання з логічним навантаженням. Поступово ускладнюється
робота дитини з
ножицями: вирізування окремих предметів; елементів малюнка
Та поновлення його наклеюванням відсутніх частин; паперових конструкторів
«Колумбоване яйце» Піфагор».
Для оптичного аналізу:
впізнавання літер та цифр під час складання слів. Дитина яка оволоділа вмінням бачити особливості кожної літери чи цифри і закріпила їхні образи у свідомості,
впевнено обирає потрібну символіку, її рухова активність більш організована.
Підписатися на:
Дописи (Atom)